Spider-Man Review: onze favoriete superspin is een lust voor het oog!

Start spreading the news! De langverwachte game Spider-Man is uit. Het is niet alleen onze favoriete superspin die acte de présence geeft, een andere hoofdrol is weggelegd voor het schitterend nagebootste New York waarin je uren kan rondslingeren zonder ook maar even verveeld te raken.

Peter Parker

We kennen allemaal het verhaal van Peter Parker wel. Een student die af en toe bijbeunt als fotograaf voor de Daily Bugle en plots gebeten wordt door een spinnetje vol absurde krachten. Check even de films, want in deze game gaat het eens een keertje niet over hoe de toch ietwat sullige Peter uitgroeit tot de bekende spinnenspierbundel. Het spel speelt zich zo’n acht jaar af na het bijtincident en Spidey heeft al flink wat tuig opgepakt. En dat zorgt ervoor dat jouw personage niet alles nog moet leren voordat je aan het werk kan. Binnen no-time slinger je rond door Manhattan, van wolkenkrabber naar wolkenkrabber. De badguys pak je aan met je voorraad spinnenweb, snelle bewegingen en sterke vuisten. Gedurende de game unlock je steeds meer aanvalskills en andere vaardigheden om de sterkere tegenstanders aan te pakken, waardoor het soms op een RPG-game lijkt. Met een flink portie stealth. Het heeft allemaal wat weg van die andere superheldengamereeks: de Batman Arkham-serie. Daarin pak je ook groepen schorriemorrie tegelijk aan en leer je ze een lesje. Maar Spider-man geeft de Dark Knight het nakijken. Het combatsysteem in deze game is vloeiender en – persoonlijk – een stuk vermakelijker omdat je makkelijk heen-en-weer slingert en zo op creatievere manieren de badguys aanpakt.

New York

Voor iedereen die weleens in New York is geweest, is de game een feest der herkenning. Van gigantische wolkenkrabbers, Times Square, Central Park, kleine hotdogkraampjes tot ratten die stad terroriseren. De stad leeft. Je herkent de verschillende wijken in Manhattan, van China Town tot Harlem. En voor wie er nog nooit is geweest, is het spel een mooi visitekaartje voor het echte werk. Althans, als je al dat gajus even wegdenkt.

Het is een lust voor het oog om door de stad te slingeren. Je speelt in een open wereld. Wat wil zeggen: je kan gaan en staan waar je wil. Wil je de hoofdverhaallijn spelen? Dan kan dat uiteraard, en is zeker aan te raden. Het plot zit goed in elkaar en vertelt een verhaal van Spider-Man die we niet kennen, zonder vervreemd te raken van de comics en films. Naast deze sterke en uitgebreide verhaallijn kan je er ook voor kiezen om lekker rond de slingeren door New York, zonder enige druk. De game zit namelijk vol side-quests, slechteriken die gepakt moeten worden en tal (maar echt tal) van challenges.

Conclusie

‘With great power comes great responsibility’, zei Peters oom Ben ooit. Een personage als Spider-Man verdient het om goed in een game neergezet te worden. De afgelopen Spidey-games waren niet om over naar huis te schrijven. Dit keer is het letterlijk en figuurlijk een heel ander verhaal. Hoewel ik in de meeste sandbox-games, zoals Grand Theft Auto, het vooral lekker vind om rond te banjeren, heb ik hier het meeste plezier gehaald uit de hoofdverhaallijn. Je leeft mee met Peter Parker en alle bekende personages die de revue passeren. De game speelt soepel, ziet er schitterend uit en door alle extra’s in de game ben je zeker uren zoet. Een aanrader voor iedereen, ook als je bang voor spinnen bent.