Recensie South Park: The Stick of Truth

Nederland heeft de zomer in de bol! Het kwik steeg dit weekend richting de 21 graden, en dat heeft eigenlijk twee grote voordelen: vrouwelijk Nederland haalt de rokjes weer uit de kast en het is ideaal weer om biertjes achterover te tikken op het terras. Toch was er de afgelopen dagen één reden om binnen te blijven: South Park: The Stick of Truth.

Wie – net als wij – elke aflevering zit te gieren om de avonturen van Stan, Kyle, Cartman en Kenny, verspeelt eigenlijk tijd door dit artikel te lezen en zou naar de winkel moet sjezen om dit spel te halen. Want eigenlijk is The Stick of Truth een – pak ‘m beet – 15 uur durende aflevering van South Park, met jouw eigen personage in de hoofdrol.

SMERIG EN LACHWEKKEND
In deze game speel je namelijk niet als één van je helden van tv, maar als de ‘New Kid’ die net in het kleine dorpje South Park is komen wonen (en al snel de bijnaam Douchebag krijgt). Voordat het spel begint, stel je je eigen personage samen. Pukkeltjes, kuifje, hippe bril of een vet litteken over je oog? You name it.

Eenmaal begonnen zie je je ouders de verhuisdozen uitpakken, ondertussen geven ze jou de eerste quest mee: het zoeken van vriendjes in ’t altijd zo rustige South Park. In een Paper-Mario-achtige setting loop (en vecht je) vervolgens door de wereld vol bizarre, smerige en lachwekkende karakters. Je maakt snel nieuwe vrienden (die je natuurlijk kent van tv en met je mee strijden) en kan de meeste gebouwen en huizen in om bijvoorbeeld wat spullen bij elkaar te graaien.

GROFGEBEKTE VETZAK
Eén van de eerste vrienden die je maakt, is Cartman. Aan het begin van de game vertelt hij in een korte geschiedenisles over de magische krachten van ‘The Stick of Truh’. Wie deze stok in zijn bezit heeft, heeft het universum in z’n zak. Na een ontmoeting met de grofgebekte vetzak, vraagt ie of je wil toetreden tot z’n groepje mensen. Zijn posse is namelijk in oorlog met de elven van Kyle – beiden willen de legendarische stok – en Cartman ziet in jou een toegevoegde waarde. Deze ‘oorlog’ begint als een onschuldig kinderspelletje, maar loopt al snel helemaal uit de klauwen.

Buiten de looks van de game, merk je in dit beginstadium al meteen waarom deze game zo briljant is. Al in de eerste vijftien minuten hebben we tijdens het gamen zitten grinniken om de opmerkingen van Cartman. Grappen verklappen doen we niet, daar moet je de game zelf echt voor spelen, maar er verscheen bij ons bijvoorbeeld al een glimlach op ’t gezicht toen we de klasse waarmee we wilden spelen moesten bepalen. Net als in veel andere RPG’s kan je jezelf plaatsen in de rol van Fighter, Mage of Thief. Maar hier kan je ook kiezen om als Jew te spelen, met de daarbij behorende goddelijke krachten.

JEZUS MET EEN MACHINEGEWEER
Dit zijn de soort grappen die je verwacht van deze game, en die zitten er gelukkig volop in. Van het vermoorden van gingers door vuurscheten te laten of het inzetten van Jezus met een machinegeweer… het kan allemaal in South Park. De game is qua verhaal net zo scherp en tendentieus als de serie op de televisie internet.

De humor en herkenbaarheid zitten er in, maar is de game ook goed? Zeker weten, al is het geen RPG als Skyrim waarin de wereld oneindig lijkt te zijn en je er maandenlang zoet mee bent. Tijdens het spelen van The Stick of Truth hebben we ons naast de mainstory genoeg bezig gehouden met sidequests, collectables en vanzelfsprekend het sterker maken van ons personage (zoals het laten van steeds sterkere scheten). Dit voelt allemaal erg ‘lite’ aan in vergelijking met andere RPG-games. En ook qua puzzels is ‘t allemaal vrij simpel. Dit zorgt er dus voor dat je deze game in 15 uur uitspeelt. Dat is voor sommige spellen lang, voor een RPG is dat wat karig.

Toch zit die speelduur me niet dwars; er is geen andere game waarbij ik zo vaak heb gelachen als in The Stick of Truth. Er zitten veel bizarre en vaak smerige grappen in die je echt het gevoel geven dat je zit te kijken naar een aflevering van South Park. In veel games vind ik de tussenfilmpjes irritant en overbodig, in dit geval keek ik uit naar steeds weer een nieuwe. Op enkele haperingen na, is er weinig op deze game aan te merken. Voor iedere South Park-liefhebber is dit een must-have. Voor iedereen die dat niet is, is het toch het proberen waard. Alleen al vanwege de bizarre en humoristische verhaallijn.

Dus voor iedereen die dit artikel toch heeft uitgelezen: snel halen die game, mkay?

South Park Stick of Truth (1)

South Park Stick of Truth (1)